Blog

De 5 fases van digitale transformatie - fase 1: fysiek

dig-trans-fase-1Digitale transformatie. U hoort en ziet de term met de regelmaat van de klok voorbijkomen, maar u weet nog altijd niet wat het nu exact voor uw organisatie betekent, of nog belangrijker, hoe het te laten gebeuren. U begint zich zelfs zorgen te maken dat uw concurrenten het allemaal allang hebben uitgedokterd.  73% van de organisaties heeft nog geen digitale strategie Maar wees gerust. Volgens de analisten van Forrester beschikt 73% van de organisaties nog altijd niet over een volledig uitgewerkte digitale strategie. Dus dat is het goede nieuws! U bent nog niet te laat om optimaal te profiteren van de sterk verbeterde klantbeleving, gestroomlijnde bedrijfsvoering en nieuwe business modellen die het implementeren van de juiste digitale strategie uw organisatie op zullen gaan leveren. Oké tijd voor transformatie en nu? Het minder goede nieuws is dat het voor velen als overweldigend overkomt. Transformatie, het klinkt alsof u aan het begin staat van een enorme onderneming. Waar te beginnen? Welke onderdelen van uw producten, diensten, processen, etc. worden verondersteld te moeten worden gedigitaliseerd? Op welk moment heeft uw organisatie de transformatie doorgemaakt? Maakt u zich geen zorgen! Door het stap voor stap aan te pakken en met de juiste partners samen te werken is digitale transformatie niet alleen zeer gunstig maar ook zeer goed uitvoerbaar. Waar te beginnen? Laten we beginnen bij het begin. Wat is digitale transformatie? Wat houdt het in? In de kern staat digitale transformatie voor de aanpassing van de bedrijfsvoering, processen, competenties en modellen zodat deze optimaal gebruik maken van de beschikbare (intelligente) digitale technologieën. 5 fases Hoe wordt de digitale transformatie tegen het licht gehouden? We onderkennen 5 belangrijke fases in de voortgang van de digitale transformatie, te weten:

  1. Fysiek
  2. Self-service
  3. Mobile web
  4. Mobile app
  5. Omnichannel

Fase 1: fysieke klantbeleving eerst De eerste fase van digitale transformatie is de fysieke fase. Het klinkt tegenstrijdig maar de eerste etappe die uw organisatie dient af te leggen op de route naar digitale transformatie is door ervoor te zorgen dat de klantbeleving op uw hoofdkantoor, regiokantoren en vestigingen door uw klanten als perfect, naadloos op elkaar afgestemd en 1000% klantgericht wordt ervaren. Het feit dat steeds meer consumenten ervoor kiezen om digitaal zaken met uw organisatie te doen betekent natuurlijk niet dat u uw fysieke vestigingen van beton en baksteen volledig kunt verwaarlozen. De fysieke vestiging dient daarentegen te worden beschouwd als een verlengstuk van uw digitale vertegenwoordiging en vice versa. Waar bevindt uw organisatie zich? Klaar om te toetsen in welke fase uw organisatie zich bevindt? Beantwoord de volgende vragen om erachter te komen hoever u onderweg bent op de weg naar digitale transformatie.

  • Worden klanten op de fysieke locatie van uw organisatie snel en efficiënt geholpen zonder lange wachttijden en tijdrovende procedures te moeten ondergaan?
  • Investeert uw organisatie in self-service & kiosk technologie op de fysieke vestigingen, zodat klanten snel een self-servcie transactie bij uw organisatie kunnen uitvoeren?
  • Zijn de fysieke vestigingen waar u uw klanten ontvangt uitnodigend en voldoen ze aan de verwachtingen van zowel uw vooruitstrevende, technologie gedreven klanten als uw meer traditioneel ingestelde, op direct contact georiënteerde klanten?

Als u voor uw organisatie de bovenstaande vragen met een volmondig ja kunt beantwoorden dan feliciteren wij u van harte met het voltooien van de eerste fase op de route naar de digitale transformatie. We verwijzen u dan graag naar de vragen die voor fase 2 van toepassing zijn. Maar als u met nee moet antwoorden of niet helemaal zeker bent van de antwoorden dan is een felicitatie ook op zijn plaats. U staat nu dan namelijk volledig in de startblokken om een vliegende start te maken met de digitale transformatie binnen uw organisatie. In de volgende blog gaan we verder in op fase 2 van de digitale transformatie. Klik hier om naar de blog te gaan over fase 2 – self-service. Meer weten? Wilt u alvast meer weten over hoe u kunt beginnen met de digitale transformatie of wilt u advies over hoe dit aan te pakken? Neemt u dan contact op met onze afdeling Sales via sales@docspro.nl of telefonisch via 0172 – 419 334. Bron: Kofax Inc.

Stel een vraag Offerte