Weet wie uw klant is

Know Your Customer

Know Your Customer

Know Your Customer (KYC), ook wel bekend als Know Your Client, betekent letterlijk ‘ken uw klant’. Binnen de financiële dienstverlening en verzekeringsmaatschappijen is het van groot belang dat men weet met wat voor soort klanten zij in zee gaan. Een bank wil bijvoorbeeld niet dat zij in zee gaan met iemand die geld witwast en een verzekeraar wil geen zaken doen met een fraudeur. Om dit te voorkomen moet de klant verschillende documentatie aanleveren om aan te tonen wat, hoe en waarom zij doen wat zij doen. Deze documenten moeten vaak handmatig door medewerkers worden gecontroleerd. Docspro heeft meerdere oplossingen en technologieën van onder andere Tungsten en Hyland die u kunnen ondersteunen op het gebied van KYC om dit proces efficiënter te laten verlopen.

Intelligent Document Processing

Met Intelligent Document Processing (IDP) kunt u de verwerking van inkomende bedrijfsinformatie versnellen. Gegevens worden herkend doormiddel van krachtige Optical Character Recognition (OCR) en Machine Learning. Gegevens kunnen worden gevalideerd tegen externe bronnen, visueel worden gecontroleerd en daar waar nodig gecorrigeerd. Door de slimme techniek wordt het systeem slimmer en leert het van de correcties.

Wanneer er wordt gekeken naar hoe IDP kan bijdragen aan het Know Your Customer proces, biedt het bijvoorbeeld een aantal voordelen. Enkele van deze voordelen zijn:

  • Sneller: Met IDP wordt de verwerking van de aangeleverde documenten sneller uitgevoerd. Dit komt doordat de verwerking geautomatiseerd wordt. Het leest documenten sneller uit dan medewerkers waardoor het Know Your Customer proces sneller en efficiënter kan worden uitgevoerd.
  • Hogere betrouwbaarheid: De betrouwbaarheid van het gecontroleerde document is hoger wanneer de technologie het document controleert en verwerkt dan wanneer medewerkers dit handmatig moeten doen.
  • Consistentie: Door het automatiseren van de verwerking van documenten, zorgt dit ervoor dat de verwerkingsprocedure voor elke klant hetzelfde is. Dit zorgt voor consistentie binnen de organisatie.
  • Digitalisering: Er is geen papieren administratie meer nodig. Dit leidt tot minder kosten en grotere efficiëntie.

Process Automation

Process Automation stelt u in staat om processen op een eenvoudige manier te stroomlijnen en te automatiseren. Dit maakt het mogelijk om werkprocessen te ontwerpen en te integreren met andere applicaties zonder dat er geprogrammeerd hoeft te worden (Low Code). Process Automation maakt uw Know Your Customer proces onder andere beter schaalbaar en efficiënter. Deze en andere voordelen worden hieronder toegelicht:

  • Het is efficiënter: Wanneer het proces eenmaal is ingericht, wordt het proces sneller uitgevoerd. Dit brengt met zich mee dat er efficiënter gewerkt kan worden.
  • Het is schaalbaar: Wanneer het proces is ingericht, kan het meer verwerken dan medewerkers. Er kunnen daardoor meer klantaanvragen worden verwerkt.
  • Automatiseren: door technologieën zoals Low Code te combineren met bijvoorbeeld Robotic Process Automation (RPA), kunnen processen verder worden geautomatiseerd waardoor nauwkeurigheid toeneemt.
  • Gemakkelijk in gebruik: vaak zijn Low Code process automation platforms gemakkelijker te implementeren. Dit zorgt er bijvoorbeeld voor dat IT hier minder mee belast wordt.

Content Services

Met het Content Services Platform (CSP) van bijvoorbeeld Hyland of Therefore kunt u al uw content, processen en gegevens beheren. OnBase en Therefore brengen geïntegreerd documentbeheer, bedrijfsprocesbeheer en archiefbeheer in één oplossing samen. Een CSP stelt u in staat om gegevens op één veilige plek op te slaan en beschikbaar te stellen waar en wanneer u wilt. Met onder andere workflow automatisering, dynamische accorderingsprocessen en rapportage en analyses kunt u het KYC-proces eenvoudig verbeteren. Ook biedt een content services platform meerdere voordelen met zich mee binnen het KYC-proces, namelijk:

  • 360 graden klantbeeld: Door de documenten van de klant direct in het systeem te plaatsen ontstaat er direct een completer beeld van de klant.
  • Snel informatie terugvinden: Door de geavanceerde zoektechnologie in het platform kunt u snel en eenvoudig informatie vinden over de klant.
  • Meer inzicht: Door het gebruik van de analyse- en rapportagetools krijgt u sneller inzicht in de klant wat helpt bij het beoordelen van de klant.
  • Compliance: Door een geautomatiseerde en efficiënte documentverwerking zorgt u ervoor dat uw organisatie voldoet aan wet- en regelgeving en daardoor compliant bent.

Proof of Identity

Waar het bij Know Your Customer erom gaat dat je echt weet wie de klant is, gaat het bij Proof of Identity over het verifiëren dat de persoon daadwerkelijk is wie hij of zij zegt dat die is. Het maken van een tweetal selfies en een foto van een identiteitsbewijs is voldoende om te kunnen vaststellen dat het om dezelfde persoon gaat. Tegelijktijdig wordt doormiddel van geavanceerde algoritmes gecontroleerd of er niet gefraudeerd is met het identiteitsbewijs en of er sprake is van een ‘levend’ persoon. Resultaat: uw klant hoeft niet meer naar een fysiek kantoor om zich te identificeren en kan sneller gebruik maken van uw diensten.

Voordelen van een geautomatiseerd KYC-proces

Door het gebruik van bovenstaande technologieën binnen uw KYC-proces ervaart u veel voordelen:

  • Verhogen klantenbinding door snelle en soepele onboarding
  • Minder handmatige fouten
  • Tijdsbesparing
  • Het is mogelijk het proces bij te sturen door ingebouwde analytische dashboards
  • Verlaagd risico van klanten met een criminele achtergrond

Meer informatie over Know Your Customer?

Vul het formulier in en één van onze medewerkers neemt zo snel mogelijk contact met u op.

Wilt u op de hoogte blijven van onze ontwikkelingen?